Χέρτσογκ : "Ο παππούς μου ήταν αρχαιολόγος στην Κω"
Showbiz

Χέρτσογκ : "Ο παππούς μου ήταν αρχαιολόγος στην Κω"

Με την ανάμνηση μιας Ελλάδας φιλόξενης, της δεκαετίας του '50, που συμπαραστεκόταν στους ξένους, ξεκίνησε χθές τη συνέντευξη Τύπου ο Γερμανός σκηνοθέτης Βέρνερ Χέρτσογκ, τιμώμενος καλλιτέχνης του 50ού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με πλήρες αφιέρωμα στο πλούσιο έργο του.

«Ο παππούς μου ήταν αρχαιολόγος στην Κω. Έτσι αποφάσισα στα 15 μου να κατέβω στην Ελλάδα με οτοστόπ. Φθάνοντας, ξημερώματα, έκατσα κοντά σε μια παραλία. Ξαφνικά άνοιξε η μύτη μου, γέμισα αίματα. Εμφανίστηκε μια κυρία που με είδε απ' τον 6ο όροφο ενός κτιρίου, με φρόντισε, μου πρόσφερε καφέ. Έκατσα λίγο και μετά έφυγα. Αυτή είναι η πρώτη μου εντύπωση απ' την Ελλάδα», διηγήθηκε ο Β. Χέρτσογκ.Αλλά η σχέση του με την Ελλάδα δεν σταμάτησε εκεί. Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του «Σημάδια ζωής» (1968), με μουσική Σταύρου Ξαρχάκου, γυρίστηκε στην Κω και στην Κρήτη, όπως και η μικρού μήκους «Τελευταίες λέξεις», την ίδια χρονιά. Τώρα, ο Βέρνερ Χέρτσογκ είναι πολύ περήφανος για την Ελληνίδα νύφη του, τη Μαρίνα, γυναίκα του μεγάλου του γιου, και τον εγγονό του.Ο Χέρτσογκ γεννήθηκε στο Μόναχο το 1942. Μεγάλωσε σ' ένα απομονωμένο χωριό στις Βαυαρικές Άλπεις, όπου κατέφυγε η οικογένειά του όταν το σπίτι του στο Μόναχο καταστράφηκε από βομβαρδισμούς στο Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.Είναι αυτοδίδακτος κινηματογραφιστής, έχει ταξιδέψει και κινηματογραφήσει στα πιο απίθανα σημεία του πλανήτη, αναζητώντας την «έκσταση της αλήθειας», όπως ο ίδιος αποκαλεί το δικό του τρόπο να ανακαλύπτει και να αναπαριστά την πραγματικότητα. «Ούτε η φιλοσοφία ούτε τα μαθηματικά μάς έχουν δώσει σαφή απάντηση τι είναι η αλήθεια. Πολύ λιγότερο το cinema verite. Μόνο η μεγάλη ποίηση φωτίζει τη βαθύτερη αλήθεια, σε βγάζει απ' τον εαυτό σου», λέει ο Χέρτσογκ, μιλώντας «δίχως δίχτυ ασφαλείας, χωρίς τη σιγουριά των στούντιο και των ειδικών εφέ και με την πόρτα πάντα ανοιχτή στο αναπάντεχο».Έχει 55 ταινίες στο ενεργητικό του κι ανάμεσά τους ο διάσημος «Αγκίρε, η οργή του Θεού», το «Φιτσκαράλντο», ο «Νοσφεράτου», ταινία με τον Κλάους Κίνσκι και η πρόσφατη «Διαφθορά στη Νέα Ορλεάνη», με τον Νίκολας Κέιτζ.Πολλές ταινίες, μέσα σε λίγο χρόνο. Πώς τα καταφέρνει; «Με τα χρόνια και την εμπειρία έμαθα να γυρίζω μόνο τα πλάνα που μου χρειάζονται, να γράφω το σενάριο σε λιγότερο από μία εβδομάδα, να επεξεργάζομαι την ταινία ταχύτατα. Έμαθα να βλέπω ξεκάθαρα εξαρχής τι ακριβώς θέλω. Πρέπει να έχουμε και επίγνωση του χρήματος».Για το ψυχολογικό βάθος που έχουν οι ήρωές του απαντά ότι δεν έχει καμία διάθεση να εξηγήσει «την κάθε μικρή γωνιά της ανθρώπινης ψυχής μας». Κάτι τέτοιο θα έμοιαζε «σαν να προσπαθείς να φωτίσεις κάθε γωνιά του σπιτιού. Αν το κάνεις δεν θα μπορείς πια να το κατοικήσεις».Τάσσεται κατά της ψυχανάλυσης. «Είναι από τις μεγαλύτερες γελοιότητες του 20ού αιώνα. Γελοία και επικίνδυνη», είπε.Ο Χέρτσογκ θα είναι φέτος ο πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής του 60ού Φεστιβάλ Βερολίνου.«Να είμαι ένας καλός στρατιώτης του Κινηματογράφου. Αυτό θα ήθελα», είπε σήμερα με σεμνότητα ο διάσημος σκηνοθέτης, αναπολώντας παλιές εποχές της ανθρωπότητας, όταν τα επιτεύγματα γίνονταν συλλογικά και ανώνυμα.Το δικό του, πάντως, τελευταίο επίτευγμα είναι η Σχολή Κινηματογράφου που ίδρυσε κατ' απαίτηση νέων σκηνοθετών που θεωρούν το έργο του ως σημείο αναφοράς στην 7η Τέχνη.Ίδρυσε, λοιπόν, τη Rock Film School και παραδίδει σεμινάρια τεχνικής του Κινηματογράφου σε μικρές ομάδες νέων σκηνοθετών, κάθε φορά και σε διαφορετική πόλη του κόσμου.Είναι, όπως λέει ο ίδιος, «εντελώς τρελή σχολή, τελείως ασυνήθιστη, δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στον ακαδημαϊκό χώρο». Προτρέπει τους νέους σκηνοθέτες να διαβάζουν ποίηση, να γράφουν ποίηση.«Μόνο αυτό σε κάνει κινηματογραφιστή. Και δεν είναι απλά διάβασμα. Είναι προσέγγιση ζωής», συμπληρώνει.

(ΠΗΓΗ ΑΠΕ)

©2010-2024 Gossip-tv.gr - All rights reserved