Διονύσης Σαββόπουλος: Ο «Νιόνιος» δεν μένει πια εδώ! Η ζωή & η καριέρα ενός σπουδαίου δημιουργού
Την απόλυτη θλίψη σκόρπισε στον καλλιτεχνικό κόσμο της χώρας μας η είδηση ότι ο Διονύσης Σαββόπουλος έφυγε από τη ζωή σήμερα, 21 Οκτωβρίου.
Ανατρεπτικός, ευρηματικός, δημιουργός μίας νέας σχολής τραγουδιού που σημάδεψε το ελληνικό πεντάγραμμο, ο Διονύσης Σαββόπουλος κατάφερε αυτό που φάνταζε ακατόρθωτο πριν.
Έφυγε από τη ζωή ο Διονύσης Σαββόπουλος
Το 2010 με τους αξέχαστους Λουκιανό Κηλαηδόνη και τον σπουδαίο Μίκη Θεοδωράκη.
Να γεφυρώσει το δήθεν χάσμα ανάμεσα στους λαϊκούς καλλιτέχνες και το λεγόμενο «έντεχνο» τραγούδι, αν και πολλοί θεωρούν αδόκιμο τον όρο μιας και η μουσική δεν θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να είναι άτεχνη, όποιο είδος και αν υπηρετεί! Σωτηρία Μπέλλου, Μάκης Χριστοδουλόπουλος, Μιχάλης Μενιδιάτης είναι μόνο μερικοί από τους καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν μαζί του, δημιουργώντας... ιστορία!
Στις 2 Δεκεμβρίου του 1944 ήρθε στον κόσμο ο Διονύσης Σαββόπουλος με προγόνους από την Κωνσταντινούπολη και τη Φιλιππούπολη. Από τη γενέτειρά του, τη Θεσσαλονίκη, έφυγε για μία καλύτερη ζωή στην Αθήνα το 1963, παρ' όλο που άφηνε στη μέση τις σπουδές του στη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης. Η λαχτάρα του όμως ήταν να ασχοληθεί με το τραγούδι και τελικά αποδείχτηκε σοφή η κίνησή του αφού από τον πρώτα κιόλας καιρό της μετοίκησής του στην πρωτεύουσα, όλοι μιλούσαν για έναν σπουδαίο νέο με μεγάλο ταλέντο στη μουσική.
Επηρεασμένος από τα είδωλά του, τον Μπομπ Ντίλαν και τον Φρανκ Ζάπα, κατάφερε με έναν μοναδικό τρόπο να συνδυάσει στη μουσική του την επιρροή από την αμερικανική σκηνή με τη μακεδονική λαϊκή μουσική, ενσωματώνοντας βέβαια στα τραγούδια του με μαεστρία πολιτικούς στίχους που εκείνη την εποχή ήταν πολύ προχωρημένη κίνηση. Ο Μάνος Λοΐζος και η Μαρία Φαραντούρη υπήρξαν συνοδοιπόροι του στις πρώτες εμφανίσεις του στις μπουάτ της εποχής, ενώ έντονα πολιτικοποιημένος από την πρώτη στιγμή, δεν θα μπορούσε παρά να φυλακιστεί δύο φορές για τις πεποιθήσεις του από τη Χούντα.
Μάνος Χατζηδάκις: Ο Σαββόπουλος, στα τόσα χρόνια που υπάρχει, έχει ήδη δημιουργήσει την προσωπική του ιστορία
Ο τηλεοπτικός Διονύσης Σαββόπουλος
Τη σεζόν 1986-1987 ο Διονύσης Σαββόπουλος υπήρξε και παρουσιαστής μίας καθαρόαιμης μουσικής εκπομπής με τίτλο «Ζήτω το ελληνικό τραγούδι» που δεν άφηνε κανένα είδος μουσικής της εποχής απ' έξω. Μάλιστα, τότε, είχαν περάσει από τα πλατό της ΕΡΤ οι σπουδαιότεροι καλλιτέχνες της εποχής τόσο από το πιο ελαφρύ τραγούδι όσο και από τα πιο κουλτουριάρικα είδη.
Δισκογραφικά, με τις δουλειές του «Φορτηγό» και «Περιβόλι του τρελού», ο μεγάλος δημιουργός κατάφερε να ξεχωρίσει ενώ το 1971 με το LP “Ο Μπάλλος” καθιερώθηκε ως ένας πρωτοπόρος καλλιτέχνης με σπουδαίο μουσικό όραμα. Έναν χρόνο μετά, έρχεται ο δίσκος «Το βρώμικο ψωμί» με το θρυλικό πλέον «Ζειμπέκικο» της Σωτηρίας Μπέλλου, και τις μεγάλες επιτυχίες του «Η Δημοσθένους λέξις», «Έλσα σε φοβάμαι».
Στην ιστορία επίσης θα μείνει η μεγάλη συναυλία που έδωσε ο Διονύσης Σαββόπουλος στις 19 Σεπτεμβρίου 1983 στο Ολυμπιακό Στάδιο που για πρώτη φορά φιλοξενούσε μουσική εκδήλωση. Επρόκειτο για το τέλος της περιοδείας του καλλιτέχνη με τίτλο «20 χρόνια δρόμος» με την οποία γιόρταζε τα 20 χρόνια πορείας στο ελληνικό πεντάγραμμο. Εκείνο το βράδυ είχαν συγκεντρωθεί στο στάδιο 80.000 θεατές για να απολαύσουν ερμηνείες, εκπλήξεις, ακροβάτες, ζογκλέρ ενώ στο φινάλε ο Σαββόπουλος έφυγε από το στάδιο μέσα σε αερόστατο.
«Ο Σαββόπουλος είναι ο σημαντικότερος εκπρόσωπος της γενιάς του»
Ο Μάνος Χατζιδάκις σε μία εξομολόγησή του στον Λευτέρη Παπαδόπουλο είχε μιλήσει για τον διάδοχό τους, καθώς έτσι θεωρούσε πως συμβαίνει με τον Νιόνιο. «Θεωρώ τον Σαββόπουλο τον σημαντικότερο εκπρόσωπο της γενιάς σου που διαδέχτηκε τη δική μας! Ο Σαββόπουλος, στα τόσα χρόνια που υπάρχει, έχει ήδη δημιουργήσει την προσωπική του ιστορία. Ο Σαββόπουλος δεν κατέβηκε στην Αθήνα φτιάχνοντας απλώς ένα ωραίο τραγουδάκι.
Ο Σαββόπουλος κατέβηκε κουβαλώντας μια προσωπική μυθολογία, η οποία είναι συνδυασμός καταγωγής (Μακεδονία), ενός κλίματος της εποχής που έζησε και έγινε νέος κι ενός κλίματος ποιητικού από μια ομάδα ποιητών της Θεσσαλονίκης που βγήκε. Μπορεί, βέβαια, με όλ’ αυτά να γινόταν απλώς ένας επαρχιακός καλλιτέχνης. Έγινε όμως πανελλαδικός. Αυτό είναι το μεγάλο ταλέντο του. Συγχρόνως, διαμόρφωσε μια ζωή σύμφωνα με τη μουσική του. Αυτά όλα είναι πολύ σημαντικά πράγματα» είχε πει ο Χατζηδάκις και προφανώς ο Διονύσης Σαββόπουλος τον έβγαλε ασπροπρόσωπο σε κάθε λέξη που ξεστόμισε για εκείνον.