Lifestyle

Οταν ο Λαλαούνης συνάντησε την Τζάκι

Ηταν χειμώνας του 1975. Ενώ στο Ιράν ετοιμαζόταν η Ισλαμική Επανάσταση, ο σάχης Ρεζά Παχλαβί αποφάσισε να προσκαλέσει καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο σε ένα multi-έθνικ πολιτιστικό φεστιβάλ ώστε να εκτονώσει το εναντίον του κλίμα.

Από την Ελλάδα επέλεξε τρεις: τον Ζαμπέτα, τον Τσεκλένη και τον Λαλαούνη. Δεν ήταν μόνο η αφιερωμένη στη Φαράχ Ντιμπά συλλογή κοσμημάτων του Λαλαούνη με τίτλο «Από την Περσέπολη στο Λουριστάν» που έκλεψε την παράσταση στην Αυλή του σάχη, κάνοντας τον τότε πρωθυπουργό της χώρας να πει ότι «ο Λαλαούνης είναι περισσότερο Πέρσης παρά Ελληνας». Ηταν και η παρουσίαση συνόλων με βυζαντινές αναφορές του Γιάννη Τσεκλένη, συνδυασμένων με ανάλογων επιρροών κοσμήματα του Ηλία Λαλαούνη, η οποία ανέδειξε τη γοητεία του παντρέματος διακοσμητικών τεχνών, σε μια δεκαετία μάλιστα που οι δύο δημιουργοί μεσουρανούσαν διεθνώς.

Η συγκεκριμένη χρονική στιγμή επανέρχεται στην επικαιρότητα με τη συνεργασία δύο μουσείων που δραστηριοποιούνται στις διακοσμητικές τέχνες: του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος και του Μουσείου Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη. Υψηλή ραπτική και κόσμημα από τις συλλογές τους συνυπάρχουν στη νέα περιοδική έκθεση με τίτλο «Ηigh-Lights» στο Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη, κάτω από τον Βράχο της Ακρόπολης.

«Θελήσαμε να αναδείξουμε δημιουργίες που έγιναν μόδα πάνω στην ακμή των εμπνευστών τους, και συγκεκριμένα στις δεκαετίες του ΄60,του ΄70 και του ΄80» λέει η Ιωάννα Λαλαούνη, διευθύντρια του Μουσείου Λαλαούνη. Επιλεγμένα ενδύματα μόδας από τις εκτενείς συλλογές του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, τα οποία χρονολογούνται από τα τέλη του 19ου αιώνα ως τις ημέρες μας, παρουσιάζονται συνδυασμένα με κοσμήματα από τις 50 συλλογές του Μουσείου Λαλαούνη.

Έργα σπουδαίων δημιουργών, από τον Μαριάνο Φουρτούνι και τον Πολ Πουαρέ ως την Κοκό Σανέλ, τον Γιάννη Τσεκλένη, τον Ντεσέ, τον Ισέι Μιγιάκε, τη Σοφία Κοκοσαλάκη, τον Κριστιάν Ντιόρ και τον Υμπέρ ντε Ζιβανσί, συνδυάζονται με δημιουργίες του Ηλία Λαλαούνη που φορέθηκαν μεταξύ άλλων από την Ελίζαμπεθ Τέιλορ ή την Τζάκι Κένεντι Ωνάση. Την έκθεση συμπληρώνει πλήθος από αξεσουάρ μόδας- από τσάντες και καπέλα ως τις μπαλαρίνες της Μαργκότ Φοντέιν. Τα 300 εκθέματα θα παραμείνουν εκεί ως τον Δεκέμβριο του 2011. Στη μόδα η ανατολική επιρροή υπήρξε ιδιαίτερα έντονη στη Δύση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Πολ Πουαρέ, ο σχεδιαστής που σημάδεψε τη γαλλική μόδα των αρχών του 20ού αιώνα με σχέδια, ενδύματα αλλά και ανεπανάληπτα μπαλ μασκέ. Επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τον εξωτισμό και το ανατολίτικο στοιχείο. Στην εποχή του ήταν γνωστός με το προσωνύμιο «Le Μagnifique» - ευθεία αναφορά στον σουλτάνο Σουλεϊμάν τον Μεγαλοπρεπή. Φορέματα του σχεδιαστή παρουσιάζονται μαζί με κοσμήματα που παραπέμπουν στους πολιτισμούς της Ανατολής.

Τα παραδείγματα διασταύρωσης Ανατολής και Δύσης δεν σταματούν όμως στον Πουαρέ. Η συλλογή «Από τα Τείχη της Κωνσταντινούπολης στον Πύργο του Λονδίνου» (1985) συνδέει την τέχνη της δυναστείας των Τιδόρ του 15ου και του 16ου αιώνα με την παράδοση των ύστερων βυζαντινών χρόνων. Τα κοσμήματα αυτής της συλλογής συνδυάζονται με ένα μπούστο του ιαπωνικού οίκου με τη γαλλική επωνυμία «Comme des Garcons», επιλογή που εισάγει τους δικούς της συσχετισμούς στην αμοιβαία επιρροή μεταξύ ανατολικού και δυτικού πόλου.

Από τον διάλογο που στοιχειοθετείται δεν λείπουν ούτε τα παιχνίδια με τις λέξεις και τις έννοιες. Το ζωηρόχρωμο σακάκι του ανατρεπτικού Ζαν-Πολ Γκοτιέ συνδυάζεται με τα «Ασημένια παιχνιδίσματα» (1973), πρωτότυπα κοσμήματα που παραπέμπουν στην παιδική φαντασία Ακόμη, ένα νυφικό φόρεμα παρουσιάζεται μαζί με κοσμήματα από τη συλλογή «Βιοσύμβολα», εμπνευσμένα από τη δομή των σπερματοζωαρίων- αναφορά στη συμβολή του σουρεαλισμού στη μόδα και ειδικότερα στο έργο της Ελσα Σκιαπαρέλι και του παλαιού γνώριμου του Λαλαούνη, Σαλβαντόρ Νταλί. Τέλος, το πληθωρικό bustle dress του 1880 συνδυάζεται με δημιουργίες εμπνευσμένες από την αρχαιοελληνική σφραγιδογλυφία της συλλογής «Ασπίδα του Αχιλλέα» (1978), με συνδετικό κρίκο τη μόδα του 19ου αιώνα. Το πρωτοποριακό φόρεμα «Delphos» (1910) του Μαριάνο Φορτούνι, ο οποίος ουσιαστικά κατάργησε τον ασφυκτικό κορσέ των γυναικών στις αρχές του 20ού αιώνα, συνδυάζεται με κοσμήματα από τη συλλογή «Σταγόνες και χιτώνες» (1975) του Ηλία Λαλαούνη. Και ένα ταγέρ της Κοκό Σανέλ από τη δεκαετία του 1950 συνδυάζεται με τις «Αρχαιοελληνικές συλλογές» του 1957, όπως φορέθηκαν από είδωλα του στυλ, όπως η Τζάκι Κένεντι και η Ελίζαμπεθ Τέιλορ.

Πηγή: Βήμα

© 2010-2024 Gossip-tv.gr - All rights reserved