Σε φάση αλλαγών εισήλθε η αγορά των περιοδικών
Σε φάση ουσιαστικών μεταβολών, με έντονα τα σημάδια του εξορθολογισμού, βρίσκεται το 2010 η αγορά του περιοδικού Τύπου, μια από τις αγορές του χώρου των ΜΜΕ στην οποία ο ανταγωνισμός είναι ίσως υψηλότερος από κάθε άλλη και η οποία αποκομίζει τα τελευταία χρόνια το μεγαλύτερο μερίδιο από τη διαφήμιση.
Νέα δεδομένα και νέες ισορροπίες φαίνεται να διαμορφώνονται στο χώρο του περιοδικού Τύπου στο 9μηνο του 2010, αφού η κάμψη που καταγράφηκε στη διαφημιστική δαπάνη του μέσου συνοδεύεται και από περιορισμό των τίτλων που εκδίδονται σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα. Ειδικότερα στο τρέχον έτος, κυκλοφόρησαν 210 τίτλοι, δηλαδή 16 τίτλοι λιγότεροι σε σχέση με το 9μηνο του 2009.
Η μεγαλύτερη συρρίκνωση τίτλων καταγράφεται στα ένθετα περιοδικά των εφημερίδων -κατηγορία η οποία δεσπόζει στην αγορά, με διαφημιστική δαπάνη που ανέρχεται στο 30,8% του συνόλου του μέσου- αφού στο 9μηνο του 2010 κυκλοφόρησαν 87 τίτλοι, έναντι 100 τίτλων στο αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα.
Ανάλογη εικόνα με περιορισμό στον αριθμό των τίτλων εμφανίζεται και στα ειδικά περιοδικά, αφού στο φετινό 9μηνο κυκλοφόρησαν 59 τίτλοι, έναντι 62 πέρυσι, αλλά και στα μηνιαία περιοδικά, όπου φέτος κυκλοφόρησαν 47 τίτλοι, έναντι 50 πέρυσι.
Σταθερότητα, τουλάχιστον όσον αφορά τον αριθμό των τίτλων, εμφανίζεται στα τηλεοπτικά περιοδικά -την πλέον σταθερή και από πλευράς δαπάνης κατηγορία περιοδικών- ενώ περισσότεροι τίτλοι και συγκεκριμένα 10 τον αριθμό -έναντι 7 πέρυσι- κυκλοφόρησαν στην αγορά των εβδομαδιαίων περιοδικών ποικίλης ύλης. Ο συγκεκριμένος τομέας, ωστόσο, ήταν ο πρώτος που είχε δεχθεί πιέσεις ήδη από πέρυσι.
Μερίδια
Τη μερίδα του λέοντος στην αγορά του περιοδικού Τύπου και στο 9μηνο του 2010 παίρνουν τα μηνιαία περιοδικά ποικίλης ύλης στα οποία κατευθύνεται, σύμφωνα με τα στοιχεία της Media Services, το 34,2% της διαφημιστικής δαπάνης (35% στο 9μηνο του 2009).
Με μικρή διαφορά ακολουθούν τα ένθετα των εφημερίδων με 30,8% (33,3% στο 9μηνο του 2009), ενώ στο 19,4% (19,6% στο 9μηνο του 2009) ανέρχεται το μερίδιο των ειδικών περιοδικών. Στο 9,5% (6,9% στο 9μηνο του 2009) βρίσκεται το μερίδιο των εβδομαδιαίων περιοδικών ποικίλης ύλης, ενώ στο 6% (από 5,2% στο 9μηνο του 2009) ανέρχεται το μερίδιο των τηλεοπτικών περιοδικών.
Η διαφημιστική δαπάνη
Σε ό,τι αφορά το ποσό της διαφημιστικής δαπάνης, στο υπό εξέταση διάστημα, διαμορφώθηκε στα 538,46 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας κάμψη 13,64%. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών της αγοράς, η κάμψη στα πραγματικά διαφημιστικά έσοδα είναι σημαντικά υψηλότερη, γεγονός που οδήγησε τις εκδότριες εταιρείες σε αλλαγές που αφορούν στη συνολική λειτουργία των επιχειρήσεων και ειδικότερα στον τρόπο παραγωγής και διαχείρισης της ύλης.
Παρά το γεγονός ότι το τελευταίο τρίμηνο του έτους είναι παραδοσιακά το πιο αποδοτικό από πλευράς διαφήμισης και για τα περιοδικά, η περαιτέρω πορεία των εσόδων τους φαίνεται να σχετίζεται περισσότερο με την πορεία που θα ακολουθήσουν άλλες αγορές άσχετες με τα μέσα.
Η αναθέρμανση της αγοράς, η αύξηση της κατανάλωσης αποτελούν την αναγκαία προϋπόθεση για βελτίωση της εικόνας και στο χώρο του περιοδικού Τύπου.
naftemporiki