Αποκαλυπτήρια μιας αθάνατης μορφής
Θα ζει για πάντα και όχι μόνο στις καρδιές των ανθρώπων που κυριολεκτικά τη λάτρεψαν. Γιατί το ίδρυμα που είχε δημιουργήσει το 1978 στην Ουρουγουάη ο εφοπλιστής Παναγιώτης Τσάκος ήταν για την κόρη του Μαρία το δεύτερο σπίτι της.
Το επισκεπτόταν πάρα πολύ συχνά, αφού όνειρό της ήταν η προαγωγή ισχυρών πολιτιστικών δεσμών μεταξύ Ελλάδας και Ουρουγουάης. Η Μαρία Τσάκου μπορεί να έφυγε από τη ζωή αιφνιδίως τον περασμένο Οκτώβριο από ανακοπή καρδιάς στη Νέα Υόρκη, παρ’ όλα αυτά όμως η παρουσία της εξακολουθεί να είναι έντονη μέσα στο ίδρυμα της οικογένειας, καθώς μία προσωπογραφία της που τοποθετήθηκε εκεί εδώ και λίγο καιρό θυμίζει σε όλους τη δυναμική γυναίκα με την ευαίσθητη καρδιά.
Μέσα από αυτό το έργο Τέχνης η Μαρία Τσάκου θα εξακολουθήσει να ζει στους χώρους του Fundacion Maria N. Tsakou, που με τόση αγάπη και φροντίδα επιμελήθηκε εκείνη και οι πιστοί συνεργάτες της, που ακόμα δεν μπορούν να συνέλθουν από την απώλειά της. Σε μια σεμνή τελετή που πραγματοποιήθηκε στην Ουρουγουάη και μέσα στους ιδιαίτερους χώρους του ιδρύματος, ο καπεταν-Παναγιώτης Τσάκος με δάκρυα στα μάτια έκανε τα αποκαλυπτήρια του πίνακα με τη μορφή της μονάκριβης κόρης του, που μαζί με τον αδελφό της Νίκο υπήρξαν οι μεγάλες αγάπες της ζωής του.
Τον όμορφο πίνακα επιμελήθηκε ο Ουρουγουανός ζωγράφος Daniel Amaral Oyarvide, ο οποίος με απόλυτο σεβασμό στο πρόσωπο και το σημαντικό έργο της Μαρίας Τσάκου προσπάθησε με πιστότητα να μεταφέρει στον καμβά την προσωπικότητά της. Ο ίδιος καλλιτέχνης το 2008 είχε αναλάβει να ζωγραφίσει τη μορφή της μητέρας του ισχυρού άνδρα, του εφοπλισμού Παναγιώτη Τσάκου, Μαρίας, της οποίας το όνομα φέρει και το ίδρυμα στην Ουρουγουάη ύστερα από δική του απόφαση το 2002.
Τα δύο πορτρέτα τοποθετήθηκαν το ένα δίπλα στο άλλο, ενώ μεταξύ τους έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά. Τα χρώματα που έχουν χρησιμοποιηθεί στα ρούχα των δύο γυναικών είναι οι σκούρες αποχρώσεις του γκρι και αυτό γιατί δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα πρόσωπα, που με απόλυτη πιστότητα σχεδιάστηκαν πάνω στον καμβά. Στόχος του ζωγράφου ήταν να καταφέρει να αποτυπώσει στους πίνακες τα χαρακτηριστικά των δύο σημαντικών γυναικών στη ζωή του καπεταν-Παναγιώτη, ώστε, όταν τα βλέπει κάποιος, να μπορεί να διακρίνει την ευαισθησία και τον δυναμισμό τους.
Η γιαγιά Μαρία είναι καθιστή σε μια καρέκλα και στα χέρια της κρατάει ένα λευκό καράβι, σαν αυτά που φτιάχνουν τα παιδιά από χαρτί, ενώ η εγγονή της στον νέο πίνακα είναι όρθια και με το αριστερό χέρι της χαϊδεύει με τρυφερότητα ένα λευκό περιστέρι, το οποίο έχει γύρει το κεφάλι του και την κοιτά. Στα αποκαλυπτήρια συμμετείχαν οι στενοί συνεργάτες της Μαρίας Τσάκου από το ίδρυμα, καθώς και φίλοι της από την Ουρουγουάη που ήταν πάντα κοντά της και στήριζαν την κάθε απόφασή της.