«Η Αλίκη στο Ναυτικό»: Οι 16 ναύτες που έμοιαζαν σαν 100 και ο καβγάς που σταμάτησε τα γυρίσματα
Media

«Η Αλίκη στο Ναυτικό»: Οι 16 ναύτες που έμοιαζαν σαν 100 και ο καβγάς που σταμάτησε τα γυρίσματα

Η ταινία «Η Αλίκη στο Ναυτικό» (1961) αποτελεί ορόσημο στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, όχι μόνο γιατί ήταν η πρώτη ελληνική ταινία σε έγχρωμο φιλμ, αλλά και γιατί αποτέλεσε παράδειγμα συνδυασμού δημιουργικότητας, χιούμορ και πρακτικών λύσεων στην παραγωγή. Το γεγονός ότι ήταν έγχρωμη ανέβασε σημαντικά το κόστος της, φθάνοντας στις 2,5 εκατομμύρια δραχμές — ποσό δυσθεώρητο για την εποχή, όταν οι ασπρόμαυρες παραγωγές κυμαίνονταν γύρω στο 1 εκατομμύριο δραχμές.

Ωστόσο, η πρόκληση δεν περιοριζόταν μόνο στο φιλμ, αλλά και στο σενάριο, που απαιτούσε πλήθος κομπάρσων, κυρίως ναύτες, για να αποδοθεί πιστά η ατμόσφαιρα της ταινίας.

Η πρόκληση των 100 κομπάρσων

Πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα, ο παραγωγός Φίνος ρώτησε τον σκηνοθέτη και σεναριογράφο Αλέκο Σακελλάριο πόσους κομπάρσους ήθελε. Ο Σακελλάριος ζήτησε 100 κομπάρσους, εκφράζοντας την ανάγκη να δημιουργηθεί η εικόνα μιας πλήρους ναυτικής φρουράς.

Ο Φίνος είχε ήδη απευθυνθεί στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων για να χρησιμοποιήσει πραγματικούς δόκιμους, όμως το αίτημά του απορρίφθηκε. Έτσι στράφηκε στους επαγγελματίες κομπάρσους, οι οποίοι εκείνη την εποχή πληρώνονταν 80 δραχμές την ημέρα. Παρά ταύτα, τα έξοδα για τις στολές και τη μετακίνηση των κομπάρσων θα υπερέβαιναν τον προϋπολογισμό. Τελικά, ο Φίνος κατέληξε ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν μόνο δεκαέξι κομπάρσοι, κάτι που απογοήτευσε τον Σακελλάριο.

Το κόλπο των δεκαέξι ναυτών

Ο Σακελλάριος δεν πτοήθηκε και επινόησε έναν έξυπνο τρόπο ώστε οι δεκαέξι ναύτες να φαίνονται σαν εκατό. Όπως περιγράφει στο βιβλίο του Μάκη Δελαπόρτα, «Αλέκος Σακελλάριος, το ταλέντο βγήκε από τον παράδεισο», οι κομπάρσοι παρελαύναν μπροστά από την κάμερα, και όταν χανόντουσαν από το πλάνο, έτρεχαν πίσω από τη μηχανή και ξανά παρελαύναν.

Η διαδικασία επαναλήφθηκε αρκετές φορές, ενώ η σειρά τους άλλαζε συνεχώς για να μην αναγνωρίζονται. Έτσι δημιουργούνταν η ψευδαίσθηση ενός πλήρους σώματος δόκιμων. Κάποιες σκηνές παρέλασης μάλιστα προέρχονταν από πραγματικές στρατιωτικές παρελάσεις, γεγονός που συνέβαλε στην αυθεντικότητα του τελικού αποτελέσματος. Η ευρηματικότητα αυτή απέδειξε τη δημιουργικότητα που απαιτούνταν για τον ελληνικό κινηματογράφο της εποχής, όπου οι πόροι ήταν περιορισμένοι.

28η Οκτωβρίου: Πίσω από τον φακό των ταινιών που άφησαν εποχή! Οι άγνωστες σκηνές & ο έρωτας

aliki.jpg

Η επιλογή του Γιάννη Μαλούχου

Μια ακόμη χαρακτηριστική ιστορία αποκαλύφθηκε από τον ηθοποιό Γιάννη Μαλούχο, που πήρε τον ρόλο του δόκιμου, φίλου του Δημήτρη Παπαμιχαήλ, μετά από τυχαία συνάντηση με τον Σακελλάριο. Ο σκηνοθέτης του είπε: «Γιάννη, είσαι τυχερός. Αρχίζω την Αλίκη στο Ναυτικό και θα παίξεις τον φίλο του Παπαμιχαήλ. Ξέρεις γιατί; Δεν ξέρω τι ταλέντο έχεις, αλλά έχεις μύτη μεγάλη. Θέλω έναν μυταρά». Η επιλογή αυτή δείχνει την ιδιαίτερη αίσθηση χιούμορ του Σακελλάριου και την ικανότητά του να αναδεικνύει χαρακτηριστικά που έκαναν τους ηθοποιούς μοναδικούς.

Ο καβγάς με την Αλίκη Βουγιουκλάκη

Ωστόσο, τα γυρίσματα δεν εξελίχθηκαν πάντα ομαλά. Υπήρξε μια σοβαρή ένταση που παραλίγο να σταματήσει την ταινία. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη, η μεγάλη σταρ της εποχής, είχε έντονο καβγά με τον Σακελλάριο και αρνήθηκε να βγει από το καμαρίνι της. Ο σκηνοθέτης, εξοργισμένος, πήγε προσωπικά να την αντιμετωπίσει και της είπε:

«Άκουσε εδώ. Εγώ την ταινία, είτε θέλεις είτε δεν θέλεις, θα τη γυρίσω. Και ξέρεις πώς; Θα φαίνεται μόνο ο ένας ώμος σου και το σακάκι σου. Εσύ θα υπάρχεις ως Βουγιουκλάκη με τον ώμο σου μόνο και με το σακάκι σου. Εγώ θα την τελειώσω». Η διαμάχη αυτή οδήγησε σε διακοπή των γυρισμάτων για περίπου έναν μήνα, ενώ οι παραγωγοί φοβήθηκαν ότι η ταινία ενδέχεται να μην ολοκληρωθεί ποτέ. Τελικά, η παρέμβαση του Φίνου βοήθησε στην εξομάλυνση των σχέσεων και επέτρεψε την ομαλή συνέχεια της παραγωγής.

Η ολοκλήρωση της ταινίας και η επιτυχία

Παρά τις δυσκολίες, η ταινία ολοκληρώθηκε και αγαπήθηκε από το ελληνικό κοινό. Η χημεία ανάμεσα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ, η χιουμοριστική πλοκή και η ζωντάνια των σκηνών την καθιέρωσαν ως ένα από τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά επιτεύγματα της δεκαετίας του 1960.

Το έξυπνο κόλπο με τους δεκαέξι κομπάρσους που έμοιαζαν εκατό δεν ήταν απλώς τεχνικό τρικ, αλλά και ένδειξη της ελληνικής δημιουργικότητας στον κινηματογράφο της εποχής. Οι ιστορίες από τα γυρίσματα, όπως η επιλογή του Μαλούχου για τον ρόλο του «μυταρά» και ο καβγάς Βουγιουκλάκη-Σακελλάριου, δίνουν ζωή στο παρασκήνιο και δείχνουν την ανθρώπινη διάσταση μιας παραγωγής που σημάδεψε την ελληνική κινηματογραφική ιστορία.

aliki

Η «Αλίκη στο Ναυτικό» σήμερα

Σήμερα, η «Αλίκη στο Ναυτικό» παραμένει αγαπημένη και αναγνωρίσιμη, όχι μόνο για την πρωτοπορία της ως έγχρωμη παραγωγή, αλλά και για τις ιστορίες που συνοδεύουν τα γυρίσματα. Η ταινία απέδειξε ότι, παρά τις δυσκολίες και τα απρόοπτα, η συνδυασμένη προσπάθεια σκηνοθέτη, παραγωγού, ηθοποιών και κομπάρσων μπορεί να δημιουργήσει ένα έργο που αντέχει στον χρόνο και αγαπιέται για δεκαετίες.

Η «Αλίκη στο Ναυτικό» παραμένει σύμβολο της ελληνικής χρυσής εποχής του κινηματογράφου και μαρτυρία της δημιουργικότητας, της επιμονής και του χιούμορ που χαρακτήριζαν την εποχή εκείνη. Οι δεκαέξι ναύτες που έγιναν εκατό, ο μυταράς Γιάννης Μαλούχος και η σπουδαία Αλίκη Βουγιουκλάκη έχουν αφήσει ανεξίτηλο αποτύπωμα στη μνήμη του κοινού, καθιστώντας την ταινία κλασικό έργο που συνεχίζει να εντυπωσιάζει και να γοητεύει.

Πηγή: Λοιπόν

Διαβάστε επίσης:

Οι νέες φωτογραφίες της 91χρονης Ζωζώς Σαπουντζάκη σε αναπηρικό αμαξίδιο

Φώτης Μεταξόπουλος: Κλείνει τα 90! Η θρυλική ζωή, η πορεία, ο γάμος με την Φοντάνα & η προσωπική ζωή

Δήλωση που σοκάρει για Βουγιουκλάκη: «Η Αλίκη έκανε περίεργες ενέσεις με κύτταρα ζώων που τελικά...»

DPG NETWORK

©2010-2025 Gossip-tv.gr - All rights reserved